Facebook Instagram Youtube

Räätälöityjä erikoiskuljetuksia

Erikoiskuljetusta tarvitaan, kun rahti ylittää normaalimitat: se on leveämpi kuin 2,5 metriä, korkeampi kuin 2,8–3,0 metriä, pidempi kuin 13,5 metriä tai raskaampi kuin kuljetuskalustojen yleiset painorajoitukset. Me suunnittelemme jokaisen erikoiskuljetuksen mittatilaustyönä asiakkaamme tarpeiden mukaan.

Mitä pitempi, leveämpi, korkeampi, leveämpi, herkempi tai hankalampi – sitä mielenkiintoisempi haaste meille. Mahdotonta projektia ei ole olemassakaan!

Referenssejä

Reaktori

Suomi

  • Korkeus

    8,5m
  • Leveys

    8,5m
  • Paino

    25t

Silloin tällöin AT Special Transport saa haasteekseen kuljettaa samaan määränpäähän useita suuria elementtejä lyhyen ajan sisällä. Toukokuussa 2010 pietarsaarelaiselta teknisten teollisuusmuovien, kuten putkien ja säiliöiden valmistamiseen erikoistuneelta NCE:ltä (Nordpipe Composite Engineering) kuljetettiin 8 kpl reaktoreita Pietarsaaren satamaan. Reaktorit painoivat 25 tonnia ja olivat leveydeltään sekä korkeudeltaan 8,5 metriä.

Siltapalkki

Suomi-Ruotsi

  • Pituus

    30m
  • Paino

    30t

Syksystä 2010 kevääseen 2011 kuljetettiin Rautaruukin siltapalkkeja Ylivieskasta Ruotsin Skeehen. 30-metriset ja 30 tonnin painoiset siltapalkit siirrettiin useiden erilaisten pidennettävien lavettien avulla. AT Special Transportin kalustoon kuuluvan 6-akselisen pidennettävän perävaunun enimmäiskantavuus on 80 tonnia, joten 30 tonnin painoiset siltapalkit kuljetettiin sen avulla vaikeuksitta. Erikoiskuljetusprojektin aikana siirrettiin yhteensä 12 kuormaa.

Säiliö

Ruotsi

  • Halkaisija

    28m
  • Korkeus

    17m
  • Paino

    200t

Eräs AT Special Transportin viimeisimmistä projekteista oli useiden säiliöiden siirtäminen teollisuusalueella Ruotsin Gävlessä. Suurimman säiliön halkaisija oli 28 metriä, korkeus 17 metriä ja paino noin 200 tonnia. Kuljetuksessa tuli olla äärimmäisen tarkkana ja se vaati varmaa ja synkronoitua ajotapaa, sillä se ajettiin kahdella rekalla, joihin oli kiinnitetty kumpaiseenkin 40 metriä pitkä perävaunumoduuliyhdistelmä. Onnistunut erikoiskuljetus tapahtui kesäkuussa 2011 – nyt AT Special Transportin tiimi katsoo tulevaisuuteen odottaen uusia erikoiskuljetushaasteita.

Proomu

Ruotsi-Suomi

  • Pituus

    20m
  • Leveys

    5,6m
  • Paino

    46t

20 metriä pitkän ja 46 tonnin painoisen proomun kuljetus Jokkmokkista Ruotsista AT:n kuljetuslinkkiin Naantaliin oli AT Special Transportille aivan uudenlainen haaste. Siihen nähden erikoiskuljetus hoidettiinkin erinomaisesti vain kolmessa päivässä ja 14 eri kuljetuksella 3-akselisella pidennettävällä lavetilla ja 5-akselisella pidennettävällä perävaunulla.

Silta

Suomi-Ruotsi

  • Pituus

    20-30m
  • Leveys

    4,4-6m
  • Korkeus

    3,1m
  • Paino

    38-72t

Kokonaisen sillan erikoiskuljetus alkoi heinäkuussa 2011 ja kestää maaliskuuhun 2012. Silta toimitetaan Ylivieskasta Motalaan Ruotsiin osissa. Erikoiskuljetus vaati kaikkiaan noin 56 kuormaa.

Savukaasupesuri

Suomi-Ruotsi

  • Pituus

    28,5m
  • Korkeus

    6,65m
  • Paino

    43t

Savukaasupesureiden kuljettaminen Suomesta Ruotsiin vaatii tarkkaa suunnittelua ja erikoisjärjestelyitä. Vuoden 2012 touko-kesäkuussa savukaasupesuri kuljetettiin NCE:n tehtaalta Pietarsaaresta E.ON:n voimalaitokselle Ruotsiin, Linköpingiin. Kuljetuksen suunnitteluvaihe kesti kolme kuukautta ja kohtasimme runsaasti haasteita. Ruotsin puolella sijaitsevan sillan alituskorkeus, jonka kuljetuksemme alitti vain 15 sentillä, oli suurin haasteista. Välttääksemme riskitilanteita päätimme kuljettaa 28,5 metriä pitkän ja 6,65 metriä korkean savukaasupesurin sillan alituksen sijaan rahtilaivalla. Näin savukaasupesuri kuljetettiin ongelmitta määränpäähänsä, ja AT Specialtransport siirtyi innolla seuraavaan haasteeseensa.

Säiliöt

Oulu

  • Halkaisija

    23m
  • Leveys

    19m ja 23m
  • Korkeus

    15m
  • Paino

    100t

Kesän 2012 aikana AT Specialtransport sai seuraavan kuljetushaasteensa. Kuljetettavaksi saatiin kaksi erittäin leveää säiliötä (19 ja 23 m) Oulussa sijaitsevalle asiakkaalle. Erittäin suurien säiliöiden kuljetukseen tarvittiin yhden auton sijaan kaksi kuorma-autoa – vierekkäin. Monesti onnistuneeseen erikoiskuljetukseen vaaditaan turvallisuuden ja huolellisuuden lisäksi runsaasti luovempia ratkaisuja, että asiakkaiden erikoisemmatkin tarpeet saadaan hoidettua mahdollisiman toimivin ratkaisuin.